Tuesday, August 18, 2009

ITIK SERI KELANTAN

Bahan-bahannya:

1 ekor itik / serati
½ kilo santan
5 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis
5 kuntum bunga cengkih
5 biji buah pelaga
1 inci kayu manis
¼ biji buah pala
½ sudu kecil lada hitam
½ inci lengkuas
½ inci halia
½ inci kunyit hidup
2 batang serai
2 biji lada merah
2 biji lada kering
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 senduk kecil bawang goreng
50 sen kelapa (buat keresek)

Cara Membuatnya.


Semua bahan-bahan dimesin sehingga lumat dan gaul bersama bawang goreng dan
keresek. Ambil 1 sudu bahan yang digaul tadi untuk disimpan dan selebihnya direbus
bersama itik. Semasa merebus itik taruhkan 2 keping asam keping, 1 keping manisan
kecil dan sedikit garam. Rebus sehingga empuk dan angkat. Air rebusan itik tadi
hendaklah dicampurkan bersama rempah yang disimpan dan dimasak bersama santan
pekat. Masukkan bahan perasa dan masak hingga pekat lepas itu angkat Panggang itik
di atas api dan jiruskan kuah tadi berkali-kali dan pinggan sehingga elok rupanya.

Angkat dan hidangkan
Sesuai Dimakan Bersama
Nasi ulam, Ikan sulak perangan, Telor masin, Kerokok, Tumis, Kerabu bunga nipah,
Solok lada

Untuk lembut guna daun nangka
Hilangkan hanyir guna asam jawa /gubahan

5 comments:

nursenoorazlin said...

lamer tak raser maskan kelantan lah. Ehh guys pun tulis blog pasal resepi makan? takjub nih. Got you site from alfrhnsby blog. Nanti blehlah singgah kat blog kiter http://bizznurse.blogspot.com
Byak2kan blog ader resepi camnih besh besh...

kaklia said...

masyaallah...itik sedap nya....akak salu itik masak rendang bila time hari raya...

n0n0n said...

nursenoorazlin:
sape kata laki takleh masak?sy leh masak pe?ekekekeke....

kaklia:
sedap tu mmg sedap kak tp kalo nk beli mahal kak....huhuhuhu

nursenoorazlin said...

Ish kalu bab makan ni, duit tu mmg lah perlu. Tapi kalau dah nak...hahha sanggup korek poket. Tapi if bleh masak sendiri lagi bagus... takper, kiter lawat lah bloh encik Nonon ni... cilok resipi2 dier bagi..

n0n0n said...

cilok baik punya cilokk....hahaha... xpe,sila lah cilok...takdehal nye....